Retourneren – Herroepingsrecht
Bij KiJoo kunt u een artikel binnen 14 dagen ruilen of retourneren na het afhalen of na de aflevering van de door u bestelde artikelen. Neem voor retournering telefonisch of via email contact op met KiJoo. De contactgegevens vindt u op de factuur of op onze website. Het product dient u dan retour te sturen binnen 14 dagen na de melding. Voorwaarde is dat de verpakking van het product compleet en onbeschadigd is (indien redelijkerwijs mogelijk) en het product onbeschadigd. De termijn gaat in op de dag na ontvangst van het product door of namens de klant. Tijdens deze termijn zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of verbruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden en het juiste product heeft ontvangen. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruikt maakt zal hij het product met alle geleverde toebehoren en in originele staat en verpakking aan KiJoo retourneren, conform de door KiJoo verstrekte redelijke en duidelijke instructies. U krijgt het volledige bedrag exclusief de kosten voor het retour zenden uiterlijk binnen 14 werkdagen retour.
Indien u het product wenst te retourneren is het van belang om de volgende voorwaarden daarbij in acht te nemen:
- U dient het product direct te beoordelen op eventuele schade, schade dient binnen 24 uur gemeld te worden
- U mag het product beoordelen zoals u dat ook in de winkel zou doen;
- U mag het product niet intensief (6 of meer uren) in gebruik nemen;
- U mag espresso-apparaten en airconditioners uitpakken en bekijken, maar niet daadwerkelijk gebruiken.
- U dient het product in de originele (onbeschadigde) verpakking, inclusief alle accessoires, terug te sturen. Let op: gebruik geen duc tape op de doos, maar enkel transparante tape.
- Indien aan een of meerdere voorwaarden niet wordt voldaan kan KiJoo een waardevermindering van minimaal 15% toepassen op het door u betaalde aankoopbedrag.
- Nieuw KiJoo stekkerservice!
Uw nieuwe TV word bij bezorging door onze vervoerder bij aflevering uitgepakt en word even aangesloten om u te laten zien dat de TV in 100% goede staat bij u is bezorgd. Mocht u geen gebruik maken van deze extra service en u laat onze vervoerder het toestel niet uitpakken en aanzetten zodat u ziet dat alles in orde is dan ligt het risico als het toestel niet in orde is geheel bij u.
Voorzorgsmaatregelen uitpakken pakket:
*In de afkoelingsperiode van 14 dagen kunt u alleen het artikel op “zicht” controleren. Dat wil zeggen dat u het kunt vergelijken met hetgeen wat u op de site heeft gezien. U kunt het product maximaal 4 uur gebruiken en mag deze niet alvast bevestigen aan de muur. Indien langer gebruikt of beschadigt wordt een vergoeding in rekening gebracht van minimaal 20 procent.
*Voordat u het pakket opent, bekijk eerst de opening/verpakkingsinstructies( indien u het pakket opent kan het zijn dat u bepaalde rechten in verband met retour verliest) Pak daarom alles zo voorzichtig mogelijk uit om een retour procedure, eventueel nodig, zo gemakkelijk mogelijk te maken. Zie de instructies hieronder.
- Tips voor het goed openen en sluiten van uw verpakking:
Mocht u het product willen retourneren dan dient u de verpakkingen zo goed als in volledige nieuw staat te leveren. Uit voorzorg geven wij u de volgende tips mee:
· Sommige producten worden geleverd in een doos met verwijderbare doppen, zoals bij televisies, in dit geval verwijdert u deze doppen en is de televisie gemakkelijk uit de doos te halen.
· U dient het plakband voorzichtig in de naden open te snijden (niet eraf scheuren, dit zal uw doos beschadigen). De verpakkingsmaterialen in de doos dienen ook voorzichtig geopend te worden en onbeschadigd zover mogelijk.
Bewaar de eerste 14 dagen alle verpakkingen zoals aangeleverd. De doos en inhoud van de doos met al het bijbehorende verpakkingsmateriaal.
Tip: Plak bij het opsturen/retourneren de doos alleen dicht met doorzichtig plakband, dus geen Duc tape of ander plakband en alleen op de plaatsen waar al plakband aanwezig is. Plak de doos niet dicht wanneer u met de doos naar de winkel komt.
- Wat te doen bij retour verzenden
Om uw product aan te melden voor retourneren dient u het contactformulier in te vullen op onze website of een e-mail te sturen. Zodra de aanvraag is afgerond zal de klantenservice van KiJoo u binnen 2 werkdagen instructies toezenden om het product op te sturen. De kosten voor het retour zenden zijn voor de consument.
Indien u wenst zelf niet zorg te dragen voor het retourneren van uw bestelling kunt u dit ook door KiJoo laten doen. U dient voor een ophaalafspraak telefonisch of per email contact op te nemen met KiJoo. Kosten voor het ophalen van het product zijn voor rekening van de klant en zullen tijdens het telefonisch contact of per email gemeld worden.
- Aansprakelijkheid bij retourzending
U bent zelf altijd verantwoordelijk voor schade en/of vermissing tijdens het transport als u het product zelf retourneert. Wij adviseren daarom dat u voor een transportverzekering zorgt indien u een pakket aan ons retourneert. Bij alle bestellingen welke worden geretourneerd voor creditering of omruiling draagt u zelf de kosten voor de retourzending. Indien u kiest dat de producten worden afgehaald door KiJoo dan zal het produkt bij binnenkomst in ons magazijn worden gecontroleerd en is alles in orde dan zal de creditfactuur aan u worden verzonden en zal het creditbedrag binnen 14 dagen worden teruggeboekt op uw rekening.Ongefrankeerde zendingen of zendingen onder rembours worden aangenomen maar doorbelast aan de consument. Bij beschadiging in omstandigheden van het product bij het retour zenden door de consument zelf zullen wij u kosten in rekening brengen.
Tijdens de bedenktijd van 14 dagen heeft u als consument het recht om de zaak te beoordelen en te proberen zoals u dat normaal gesproken ook in de winkel zou mogen. Dat betekent in het algemeen dat u als consument het geleverde ook zal mogen uitpakken en zo nodig mag inschakelen en gebruiken zoals u dat ook in de winkel zou mogen. Zolang u als klant nog niet heeft besloten het product te behouden, mag u het product weliswaar proberen, echter niet gebruiken en moet u deze weer inpakken zoals u het product heeft gekregen. Producten die u bij ons koopt en die niet goed werken vallen uiteraard onder de wettelijke garantieregeling.
Praktijkvoorbeeld:
Het bovenstaande klinkt misschien ingewikkeld, daarom geven we je hieronder een voorbeeld uit de praktijk. Het gaat hierbij om het retourneren van producten in het kader van de wet herroepingsrecht. Je koopt een televisie via de website van KiJoo.nl. Nadat je er een paar dagen mee hebt gekeken, besluit je dat deze televisie niet voldoet aan jouw verwachtingen. Mag je deze tv retourneren?
Helaas, omdat de tv een aantal dagen is gebruikt en daardoor een flink aantal branduren heeft, mag deze niet geretourneerd worden. Het aantal branduren is door ons afleesbaar.
Je koopt een televisie en binnen 1 uur besluit je dat deze televisie niet voldoet aan de verwachtingen. Mag je deze tv retourneren?
Dat mag, omdat de tv minimaal is gebruikt en daardoor maximaal 4 branduren heeft, mag deze geretourneerd worden. Het aantal branduren is door ons te achter halen.
De consument mag de tv uitpakken en de tv aanzetten en beoordelen of bijvoorbeeld het beeld goed is. Dit noemen wij “op zicht” controleren. Intensief gebruik is niet toegestaan. Eigenlijk valt een avond tv kijken al onder “onnodig gebruik”. Daarmee is het recht op retour vervallen. Wij hanteren een maximale speelduur van 4 uur. Dit wordt door ons gecontroleerd bij binnenkomst. Heeft het scherm meer dan 4 branduren dan zal deze niet worden behandeld onder de wet koop op afstand en retour worden gezonden. Een tv aan de muur monteren of op de voet monteren valt onder onnodig gebruik en is derhalve niet toegestaan. Wij vragen u ervoor zorg te dragen dat het product zo snel mogelijk bij ons aangeboden wordt. Zendingen die later dan 14 dagen worden aangeboden, kunnen wij helaas niet accepteren. Pak alles zo voorzichtig mogelijk uit om een retour procedure , eventueel nodig, zo gemakkelijk mogelijk te maken.
KiJoo controleert ieder retour gezonden product bij binnenkomst op schade, defect en/of verpakking. Naar aanleiding van de staat van het geretourneerde product wordt bepaald welk bedrag aan de koper wordt terugbetaald. Is deze compleet en onbeschadigd, dan stort KiJoo het bedrag dat op de factuur vermeld staat binnen 14 dagen na ontbinding terug op het opgegeven rekeningnummer. Bij een kapot of incompleet product zijn wij genoodzaakt een schadebedrag in rekening te brengen.
Mocht een retourpakket onverhoopt niet bij ons aankomen, dan is de koper als afzender van het pakket aansprakelijk. Zorg er dus altijd voor dat het pakket met Handtekening voor Ontvangst (HVA) aan ons retour komt. Dit voorkomt onnodige discussies tussen ons, de klant en de vervoerder. Het retour sturen van een product en/of bestelling kan uitsluitend naar ons adres in Veghel zoals dat op de factuur vermeld staat.
- Wanneer je het product in de winkel hebt afgehaald
Bij het fysiek afhalen in onze winkel gelden bovenstaande regels officieel niet. Wij zijn wettelijk niet verplicht de aankoop te annuleren of het geld terug te geven indien je niet tevreden bent met het product. Toch hebben we een omruilservice ingesteld, onder dezelfde voorwaarden van het herroepingsrecht.
- Waarom zijn we zo streng met de regels
Wij verkopen onze producten tegen een zo’n aantrekkelijk mogelijke prijs. Zo kan iedereen in Nederland profiteren van de laagst mogelijke prijs voor electronics. Daardoor zijn onze marges echter zeer laag ten opzichte van een normale winkel. Een normale winkel kan het teruggebrachte artikel tegen hoge korting alsnog verkopen. Onze marges zijn zo klein dat dit helaas niet mogelijk is. Vandaar dat wij zeer streng moeten zijn met deze policy.